tirsdag 13. april 2010

3. Implications Kan internett utkonkurrere læreren?


For noen timer siden posten jeg et innlegg om datamaskinens inntog i det norske samfunnet, og hva det gjør med menneskelige relasjoner.. Dette starta jeg med mitt første internettminne, da jeg kunne bruke internett som oppslagsverk til en skoleoppgave. I dag spiller internett en svært viktig rolle i skolen. De fleste fag legger opp til at man kan benytte seg av nettressurser, og elevene kjenner i de fleste tilfellene til hvordan man kan søke seg fram til diverse informasjon. En lærer bærer i de fleste tilfellene på mye kunnskap, det er vel i alle fall det som er meninga.. Men selv læreren må gi tapt i forhold til internettet.. Joda, jeg vinner alltid når vi spiller TP, men dersom mine motstandere får ta worldwideweb til hjelp, så må nok selv jeg gi tapt! Dette er noe lektor Oddvin Alfarnes ved Høgskolen i Bergen påpekte så tidlig som i 1999, kun to år etter FORRIGE læreplan, L97 kom ut. Det er nå 11 år siden, tenk på alt som har skjedd siden den tid!

Hva skjer da egentlig med lærerens rolle? Har den forandret seg noe? I dag vil alle elever ha mulighet til å sjekke om det læreren sier faktisk stemmer, kun ved et lite søk på nettet. Når mange elever har mobiltelefoner med nett (gjerne IPhone), så kan dette gjøres to sekunder etter at ordene har ramlet ut av munnen på læreren. Her er beviset: Er ikke dette skummelt, kjære alle sammen som også er, eller har tenkt å bli lærere?

Personlig har jeg valgt å vinkle dette annerledes. Joda, elevene sitter på en kunnskapskilde som, muligens, er mye større enn hodet mitt. Men denne kilden er enorm, og uten kjennskap til hvordan man bruker dette nettet, også veldig uoversiktlig. Tusenvis av nettsteder kan mene tusenvis av forskjellige ting om nøyaktig samme tema. Derfor blir det viktig for meg som lærer, å lære elevene grunnleggende ting, som de senere kan komplementere med stoff på nettet. Dette siller enda mere skjerpende krav til meg som lærer, noe vi må se på som en utfordring! Videre kan vi gjerne oppfordre elevene til å fortsette sin søken etter kunnskap på nettet, men med god innsikt i hva de faktisk søker etter, og ikke minst: hvem som formidler det de søker etter. Dersom man f eks arbeider med 2. verdenskrig, og finner informasjon på vigrid.no, bør det med en gang ringe en varsellampe hos elevene. Det samme gjelder, dog i noe mindre grad, oppslagsverket som jeg regner med er det mest brukte: Wikipedia. Jeg tenker å muligens vise elevene selv hvordan det er mulig å legge ut informasjon der, kun for å vise hvor enkelt det egentlig er, og at man ikke kan være for naiv når man leser det som står der

Læreren vil aldri dø ut. Mange yrker kan helt sikkert taes over av datamaskinen, men ikke læreryrket. Men at lærerrollen kan, og må forandres på grunn av internettets inntog, ja, det er nok riktig. Men kjære kommende kolleger, dette må vi se på som en utfordring! Vi skal fortsette å bre ut med kunnskapen vår, og tenk så kult det er, når elevene søker på nettet etter det vi nettopp har fortalt og sier:

"Jøss, det stemmer jo! Dette kan han virkelig!" ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar