Selv om jeg er en ikke-troende person, vil jeg i dette innlegget ta utgangspunkt i et religiøst fenomen: De 10 bud. Jeg tør ikke tidsfeste når disse ble laget, men jeg er relativt sikker på en ting: Da Moses steg ned fra fjellet med disse, kjente han garantert ikke til det vi i dag kaller for internett. Likevel mener jeg at i alle fall noen av disse budene burde ligge i bakhodet når man bruker internett. Derfor trenger de som vokser opp i dag, barna, ungdommene, opplæring på dette feltet. Opplæring på hvordan man oppfører seg på internett velger jeg å kalle internettoppdragelse.
9. bud: Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
Jeg velger å starte bakvendt kronologisk, altså med nest siste bud. På slutten av 1800-tallet bestemte Bern-konversjonen noen lover som gjaldt litterære verker. Den dag i dag er denne mer aktuell enn noen ganger tidligere. På internett finnes det tusenvis av artikler. Hver og en av disse har sine forfattere, enten navnet er kjent eller ikke. En tekst skrives ikke av seg selv! Ved enkle søk kan alle, også elevene finne fram til disse tekstene. Når frist for innlevering nærmer seg og kreativiteten er lav, har nok flere følt seg fristet til å sette sitt eget navn på andre ukjentes tekster, og levere disse. Enkelt? Ja. Smart? Nei. Spesielt gjennomtenkt? Overhodet ikke.
For meg vil det alltid være viktig å få elevene til å forstå alvoret av dette. På høgskoler og universiteter er straffene for denne forbrytelsen streng: Utestengelse fra alle høgskoler og universiterer for en viss tidsperiode. Dette har alle undervisningsinstutisjoner regler for, også HiNesna. I dag er det som oftest heller ikke spesielt vanskelig å finne ut om en tekst er skrevet selv eller stjålet. Et søk på en setning i teksten er ofte nok. Det finnes i dag også flere programmer som kan fortelle hvor mange % av en tekst som er lik, eller tilnærmet lik andre dokumenter. At bruk av andres dokumenter under sitt eget navn er stjeling, og at slik stjeling er alvorlig, er noe elever må lære seg så fort de tar i bruk internett som kunnskapskilde.
8. bud: Du skal ikke tale usant om din neste
Dette budet er kanskje litt vagt i forhold til hva jeg tenkte å kommentere her: Personvern. Men for å først ta det i direkte betydning: Det du skriver på nettet, blir offentliggjort for hele verden. Der man før kunne skrive innlegg i avisene, som etterhvert ble kastet og glemt, blir det som legges ut på nett værende der i all overskuelig framtid. Joda, i mange tilfeller er det mulig å slette det, men man kan på ingen måte være sikker på at andre ikke har kopiert dette og brukt det også i andre sammenhenger. Når man da skriver ting om andre på nett, sant eller usant, vil man som opphavsmann være forfatter av dette i lang,kanskje evig tid. Når man da vet at det er straffbart å krenke andre offentlig, kan konsekvensene bli store, om ikke i dag, så kanskje om flere år.
Men personvern dreier seg også om at man er klar over hva man skriver om selv på nettet. Dette diskuterte Ove Skåra fra Datatilsynet på Tromskonferansen i 2007. Det finnes nok av mennesker som er villig til å bruke all informasjon de finner om deg for egen vinning. Elever må derfor læres opp til å kjenne til hvilke farer som er knyttet til ulike opplysninger man kan legge ut på nett.
5. bud: Du skal ikke slå ihjel
Dette høres kanskje litt spesielt ut, at man kan slå ihjel over nettet. Derfor starter jeg med denne videoen:
Internettmobbing er et stort problem blant dagens ungdom, og selv om dette som oftest skjer på fritiden, får det også konsekvenser for det som skjer på skolen. Mobbing er i seg selv et gammelt fenomen blant unge. Det er likevel mye enklere å skrive ukvemsord til andre, enn å si dem direkte, selv om det trolig er like sårende å motta slikt skriftlig.
Det å slå ihjel noen, forbinder jeg med å utføre en handing som fører til at noen mister livet. Når man vet at folk har tatt livet sitt på grunn av nettmobbing, mener jeg dette kan sammenliknes med å slå noen i hjel. Hvordan skal man egentlig få unge til å skjønne konsekvensene ved mobbing? Som kommende lærer skulle jeg gjerne hatt flere svar på dette spørsmålet. Til vi finner noen bedre løsning som går på empati og menneskeverd, kan man fortsette å true med politiet, som ser ut til å ta nettmobbing mer og mer på alvor.. Det hevdes det i alle fall i denne NRK-artikkelen.
Okay, jeg har kun brukt 3 av de 10 budene i dette innlegget..Jeg kunne nok helt sikkert trukket fram flere, men jeg håper poengene mine er tydeliggjort. De 10 bud ble laget for at mennesker skulle leve i fred og harmoni med hverandre. Religiøs eller ikke, så kan disse sees på som fine leveregler, og en slags oppskrift på hvordan man skal oppføre seg med hverandre. Og dette må ligge i bunnen, også i denne tidsalderen hvor man ikke trenger å oppsøke andre fysisk for å konversere! Internettet gir oss enorme muligheter. Men disse mulighetene kan også misbrukes, så til de grader. Om det er foreldre eller vi som lærere som skal oppdra barna, så må de lære seg dette tidlig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar